English
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403

در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد: مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر مهدی باصولی رئیس، معاونان، مدیران و کارکنان و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ، امروز ۱۸ آذرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

امیدواریم بتوانیم بین دانشجویان و عرصه‌های مختلف زمینه ساز گفتگو باشیم

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: تعبیری از سه برهه زندگی تحصیلی وجود دارد با این مضمون، در مرحله‌ی دانش‌آموزی، آموختن موضوع اصلی است؛ در دوران دانشجویی جُستن دانش مد نظر قرار می‌گیرد و در دوران دانش‌آموختگی به کارگیری دانش در زندگی موضوع اصلی است.

دکتر مهدی باصولی در ادامه افزود: دانشجویی شرایط خاص خودش را دارد و به طور اساسی زیست دانشجویی باید با در نظر گرفتن این شرایط مورد بررسی قرار گیرد. ما به عنوان دانشگاه باید ابتدا نیازهای دانشجویان را شناسایی نموده و بعد بستری مناسب را جهت تحقق خواسته‌های منطقی دانشجویان آماده کنیم و امیدواریم بتوانیم به نحو احسن این بستر را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم بین دانشجویان و عرصه‌های مختلف زمینه‌ساز گفتگو باشیم و هر چه این گفتگوها بیشتر شود به روند بهبود دانشگاه نیز کمک می‌کند.

وی افزود: خانواده دانشگاه علم و فرهنگ بزرگ و وابسته به جهاددانشگاهی است و در بسیاری شاخص‌ها رتبه برتر را در بین دانشگاه‌های غیرانتفاعی از آن خود کرده است، درخواست من از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور این است که برای این دانشگاه یک بسته خاص حمایتی تعریف کنید تا دانشجویان علم و فرهنگ از حمایت‌ها و خدمات معاونت علمی بهره‌مند شوند.

نقش شما دانشجویان در افزایش مشارکت مردم، حائز اهمیت و اثرگذار است

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم گفت: از دانشجویان به عنوان آینده‌سازان کشور انتظار می‌رود با آگاهی، توانایی و درک صحیح از وقایع به ریزترین پدیده‌های سیاسی و اجتماعی جهان بیاندیشند و با تحلیل‌های واقع‌بینانه و بدون تعصب در راستای نیل به آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی ایران و توسعه کشورمان گام بردارند.

دکتر حسن مسلمی نائینی بیان داشت: امسال با در پیش بودن انتخابات اسفندماه، نقش شما دانشجویان در افزایش مشارکت مردم، حائز اهمیت و اثرگذار است، شما می‌توانید به‌عنوان قشری پیشرو و عدالت‌طلب با تبیین‌گری برای انتخاب اصلح، در این امر مهم نقش‌آفرینی کنید.

وی عنوان کرد: اکنون در حال عبور از یکی از پیچیده‌ترین برهه‌های تاریخ هستیم و در این روزها که فلسطین و غزه به خط مقدم مبارزه علیه استکبار تبدیل‌شده‌ است، شما دانشجویان باید صدای مظلومیت مردم غزه باشید، چراکه صدای شما از هر صدای دیگری رساتر و تأثیرگذارتر است.

دکتر مسلمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم حضورتان در پیشبرد اهداف بلند و عالی نظام جمهوری اسلامی ایران منشأ اثر باشد‌.

شما دانشجویان باید در جهاددانشگاهی زیست کنید

در ادامه این مراسم ۵ نفر به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ سوالاتی از قبیل برنامه‌های حمایتی بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، چرایی روند افزایشی مهاجرت نخبگان، نگاه و برنامه‌های معاونت علمی برای رشته هنر، پرسیدند که دکتر روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی در پاسخ به این سوالات عنوان کرد: من با افتخار می‌گویم که به جهاددانشگاهی باور و امیددارم و به آن علاقه‌مند هستم و اولین نکته‌ای که به دانشجویان می‌گویم این است که با جهاددانشگاهی زیست کنید.

وی در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه علم و فرهنگ جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک دانشگاه غیرانتفاعی در کشور اشاره و تاکید کرد: باید جهاد دانشگاهی و دانشجویان علم و فرهنگ هر چه بیشتر با هم پیوند خورده و با یکدیگر زیست داشته باشند. با این اتفاق محال است که دانشجو بعد از دوران تحصیل بیکار بماند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه، فضای صنعت را یک فضای خشک، جدی و فضای دانشگاه را فضایی نرم و انعطاف‌پذیر دانست و گفت: جهاد دانشگاهی توانسته فضایی بین این دو ایجاد کند که به نظر من برای فعالیت هر فردی عالی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به محدودیت منابع و در عین حال فراوانی استعدادها در ایران تاکید کرد: با این شرایط نمی‌توان همه ایده‌ها را دنبال کرد و به سرانجام رساند، بنابراین شناخت بازار و نیازهای بخش‌های مختلف مهمتر از ایده‌محوری است.

وی در ادامه افزود: بهتر است در ابتدا از جایی در بازار که کمبود وجود دارد شروع کنیم و ایده‌ها را به آن سمت ببریم. اینکه من اصرار دارم دانشگاه علم و فرهنگ و دانشجویان آن هرچه بیشتر با صنعت و مشکلات واقعی موجود پیوند بخورند، برای این است که این راه سریعتر به نتیجه می‌رسد.

دهقانی عنوان کرد: شما دانشجویان باید در جهاددانشگاهی زیست کنید تا آینده شغلی خودتان را تضمین کنید، من ضمانت می‌کنم اگر به جهاددانشگاهی وصل شوید در مدار پیشرفت قرار خواهید گرفت.

وی در پاسخ به اینکه، راهکار جلوگیری از مهاجرت دانشجویان را چه می‌دانید، گفت: ایران از ۲۰سال گذشته روی بحث علم و فناوری شروع به سرمایه‌گذاری کرده است و اگر تحریم‌ها نبود رشد دو برابری در منطقه داشتیم. هرچند که امروز هم در عرصه علم و فناوری پرچم دار هستیم. دهقانی خاطرنشان کرد: اول اینکه برای ماندگار شدن نخبگان باید فرصت تاثیرگذاری ایجاد کنیم و آنها را با مسائل واقعی و چالش‌ها درگیر کنیم تا بدانند تاثیر گذارند و دومین نکته این است که بدانیم اگر ما استعداد هستیم، به این آب و خاک و مردم دین داریم و باید بمانیم و مملکت را بسازیم.

وی در پایان تاکیدکرد: دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ می‌توانند از حمایت بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند، نگاه بنیاد نخبگان متحول شده است و به دنبال شناسایی و کشف استعدادها هستیم، همچنین آیین نامه‌ها دراین خصوص به زودی مصوب و اجرایی می‌شوند.

در پایان این مراسم از دانشجویان برگزیده آموزشی از دانشکده فنی و مهندسی هستی غفاری، دانشکده علوم انسانی الهام مهرآذر، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی، ملینا کریمی، دانشکده حقوق امیر علی مرآتی، دانشکده هنر ومعماری ملینا قبایی و دانشکده گردشگری مهدی موسوی بزار، تقدیر شد.

همچنین از برگزیدگان فرهنگی و همیاران دانشجو فاطمه سادات‌بهشتی، سحر شریفی، رضا دهقان، محمدحسین حاجی‌قاسم، احمد صمدی و فعالان ورزشی به نمایندگی از تیم‌های فوتسال، شهرام نیازی و به نمایندگی از تیم‌های والیبال خانم‌ها و آقایان از فرزانه حاصلی و مهیار تیاوار نیز تقدیر شد.